Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2009

Η απάντηση του κου Ανωγειανάκι

Παραθέτω σήμερα την απάντηση του καθηγητή κου Ανωγειανάκι σε παλαιότερο κείμενό μου 9βλ παραπάνω), και τον ευχαριστώ για μια ακόμη φορά για τη διάθεσή του για συζήτηση.





Αγαπητέ Αλέξη,

Χαίρομαι που δεν αποτελείς «μία φαντασίωση» και, μια και έτσι έχουν τα πράγματα, πρέπει να εκλάβεις τις «πατερναλιστικές αμφιβολίες» μου ως θαυμασμό (γιατί αλήθεια τις θεωρείς ως «κολακεία»;) για τη συγκρότηση του λόγου σου, άσχετα αν δεν συμφωνούμε στην οπτική γωνία υπό την οποία ο καθένας μας «βλέπει» τον κόσμο. Οφείλω επίσης να ζητήσω συγγνώμη από τον κ. Μανιτάκη αφού, όπως με διαβεβαιώνεις, η εκ μέρους του αντιγραφή της επιστολής σου ήταν άψογη. Αυτό και κάνω δημόσια μέσω του blog σου. Εξακολουθώ πάντως να θεωρώ ότι ο λόγος σου είναι «γεροντίστικος». Δεν συμφωνώ μαζί σου ότι αυτό οφείλεται στη «γερασμένη» σου σκέψη, όπως κοροϊδευτικά μου απαντάς. Αντίθετα πιθανολογώ πως οφείλεται στο ότι η εκπαίδευσή σου βασίστηκε σε εκπαιδευτικά πρότυπα που βάζουν τις ουμανιστικές σπουδές πάνω από τις επιστημονικές και προσπαθούν να «περάσουν» αντίστοιχους τρόπους σκέψης και ανάλυσης.

Κάνεις λάθος αν θεωρείς πως αδυνατώ να διακρίνω τη «νομιμοποιημένη βία» από την αυθαίρετη. Όμως, στη χώρα μας, από καταβολής του σύγχρονου Ελληνικού Κράτους (ίσως λόγω των σχεδόν ανύπαρκτων νομικών μου γνώσεων και των σχετικά φτωχών μου ιστορικών) δεν μπορώ να διακρίνω, μικρές έστω (π.χ. άνω της τριακονταετίας), περιόδους παντελώς ελεύθερες κρατικής (αλλά και μη κρατικής) βίας! Επομένως προς τι η ταραχή; Ιδιαίτερα όταν έστω και η υπέρβαση ή ακόμη και η κατάχρηση, αν θέλεις, της εξουσίας από την Ελληνική κρατική μηχανή μετριάζεται από την εγγενή ανοργανωσιά του Ελληνικού Κράτους; Θέλεις να σου δώσω παραδείγματα για το τι είναι «νομιμοποιημένη βία»; Σου θυμίζω το φόνο του μετανάστη από τη Βραζιλία στο Λονδίνο ο οποίος δεν σταμάτησε (στο μετρό, δηλαδή εκεί από όπου δεν μπορούσε εύκολα να διαφύγει) όταν του το ζήτησε η αστυνομία με το αιτιολογικό ότι «στιγμιαία» συμπεριφέρθηκε ως τρομοκράτης. Σου θυμίζω ακόμη τα έκτροπα που συνέβησαν στη Γαλλία όταν ο κ. Σαρκοζί ήταν υπουργός εσωτερικών (αν θυμάμαι καλά) λόγω του υπερβάλλοντα ζήλου της Γαλλικής Αστυνομίας. Αλλά θα σου αναφέρω κάτι που έχω αναφέρει και αλλού (http://panepistimiakisymparataxi.blogspot.com/2009/02/blog-post.html), ένα γεγονός που έτυχε να μάθω από αυτόπτη μάρτυρα. Ένα γεγονός που δείχνει το πως είναι εκπαιδευμένη να χρησιμοποιεί τη «νομιμοποιημένη βία» η Βελγική αστυνομία. Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα μου αφηγήθηκαν, τη νύχτα που η Ιταλία κατέκτησε το παγκόσμιο πρωτάθλημα (2006) οι Ιταλοί των Βρυξελλών ξεχύθηκαν στους δρόμους για να πανηγυρίσουν. Μία σειρά από 50 και περισσότερα αυτοκίνητα έφτασε στην Grand Place και προσπάθησαν να εισέλθουν. Σε κάθε δρομάκι που οδηγούσε προς τα εκεί ήταν παρατεταγμένος και από ένας αστυνομικός επιφορτισμένος με το να μην επιτρέψει την είσοδο των αυτοκινήτων στην πλατεία. Όταν σε κάποια φάση το προπορευόμενο αυτοκίνητο (περιπαικτικά ίσως) προσπάθησε να "σπρώξει" έναν από τους αστυνομικούς, αυτός τοποθέτησε την κάνη του όπλου του στο παρμπρίζ και ζήτησε από τον οδηγό να επαναλάβει το αστείο!!! ΗΤΑΝ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΠΩΣ ΑΝ ΤΟ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΣΕ, Ο ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ ΘΑ ΤΟΥ ΤΙΝΑΖΕ ΤΑ ΜΥΑΛΑ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ. Περιτό να σας πω ότι τη νύχτα εκείνη μία χούφτα αστυνομικών επέβαλαν την τάξη σε ένα μεγάλο πλήθος που παραλληρούσε. Γιατί κάθε ένας από το πλήθος ήξερε ότι στις περιπτώσεις αυτές, που η αστυνομία είναι επιφορτισμένη να επιβάλλει την τάξη, δεν χωράν αστεία όσον αφορά στη χρήση της «νομιμοποιημένης βίας»!

Όσον αφορά σε αυτό που αποκαλείς «κυνική αντίληψή» μου για τους μετανάστες, θα συμφωνήσω αμέσως και χωρίς περιστροφές μαζί σου πως «αν είναι λογικό να πεθαίνουν αυτοί οι άνθρωποι, τότε θα πρέπει να είναι λογικό και να σκοτώνουν». Γιατί η κοινωνία δεν πρόκειται ποτέ «τους αγκαλιάσει και να τους φροντίσει, όσο μπορεί». Πιστεύω (και εδώ μπορεί να διαφωνούμε αλλά τι να γίνει;) ότι έτσι είναι φτιαγμένες οι κοινωνίες. Γιατί είναι έτσι ή, ακόμη περισσότερο, γιατί δεν «γίνεται και καλύτερα» οφείλεται, κατά την ταπεινή μου γνώμη, σε καθαρά βιολογικούς ή φυσικούς, αν θέλεις, λόγους τους οποίους μπορεί να μην γνωρίζουμε ή καταλαβαίνουμε σε όλη την έκτασή τους, είναι όμως πλέον ή βέβαιο ότι υπάρχουν. Στην απάντηση που έστειλα στην αρχική επιστολή σου, σημείωνα το παράδειγμα των Ελλήνων μεταναστών για να σου δείξω πως τα προβλήματα του μετανάστη είναι παγκόσμια και πανανθρώπινα και πως βασικά πηγάζουν (α) από την προκατάληψη των κοινωνιών τις οποίες προσπαθούν να «εκπορθήσουν» οι μετανάστες και (β) από τον έμφυτο συντηρητισμό των κοινωνιών υποδοχής που αντιδρούν στην, έστω και ελάχιστη, αλλοίωση της καθημερινότητάς τους - ακόμη και αν πρόκειται να κερδίσουν κάτι από την αλλοίωση αυτή. Το παράδειγμα της μεγαλύτερης ίσως ομογενειακής μας οργάνωσης (της AHEPA - American Hellenic Educational Progressive Association) συνηγορεί με το ότι «αν είναι λογικό να πεθαίνουν αυτοί οι άνθρωποι, τότε θα πρέπει να είναι λογικό και να σκοτώνουν». Σου παραθέτω ένα απόσπασμα από το site http://mill-valley.freemasonry.biz/marin-fraternities-05.htm για να δείς τι εννοώ: «The American Hellenic Educational Progressive Association or the Order of Ahepa was founded July 26, 1922, in Atlanta, GA. It was founded at the height of Ku Klux Klan activities directed against people of Greek heritage in the very city that was the home to the national Imperial Headquarters of the revived Ku Klux Klan. Klansmen resented the industry and success of their neighbors of Hellenic ancestry. The primary goal of the founders of the Order of Ahepa was to establish better relations with non-Greeks. To this end they created a patriotic fraternal order espousing undivided loyalty to the United States, American citizenship, proficiency in English, active participation in the civic mainstream, economic stability, social unity and the pursuit of education». Στο συνέδρειο της AHEPA για τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της, που έγινε στο Los Angeles, άκουσα για πρώτη φορά πως η 26/7/1922 ήταν η μέρα που οι Έλληνες της Ατλάντα «ξέκαναν» μία σειρά από υψηλόβαθμα μέλη της Ku Klux Klan, αναγκάζοντάς έτσι, μέσα από ένα μίνι λουτρό αίματος, την Ku Klux Klan να βάλει «νερό στο κρασί της» και να σταματήσει να λυντσάρει Έλληνες. Το πόσο αλήθεια περιέχει αυτή η, κατά τα άλλα απόκρυφη, ιστορία (δεν την έχω δεί δημοσιευμένη πουθενά αλλά την έχω επανειλημμένα ακούσει από παλαιούς Ελληνοαμερικανούς που την διηγούνταν με περηφάνεια) δεν μπορώ να σου εγγυηθώ. Περιέχει όμως ατόφια τα αισθήματα που κάνουν το μυαλό μετανάστη της πρώτης γενιάς «να ματώνει» όταν τα σκέφτεται. Αν θέλεις ένα άλλο διάσημο, θα έλεγα, παράδειγμα ψάξε στα παρακάτω sites:
http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Tikas και http://en.wikipedia.org/wiki/Ludlow_Massacre. Τέλος, αν θέλεις να δείς πως συμπεριφέρονται οι ίδιοι μετανάστες μερικές γενιές αργότερα ψάξε στο: http://www.ahepa.org/ ή στο http://www.goarch.org/.

Τώρα, σε ό,τι αφορά αυτό που αποκαλείς «κύριο κομμάτι των απόψεών» μου οφείλω να παρατηρήσω ότι σωστά αποκαλείς τις θέσεις μου «γερασμένες» - εξάλλου προχθές ακόμη γιορτάσαμε τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Δαρβίνου και τα 150 από την έκδοση του βιβλίου του για την προέλευση των ειδών! Όμως η «γέρικη» αυτή θεωρία δεν έχει ανατραπεί, εις μάτην προσπαθειών όπως εκείνων του Lysenko. Και για να σου δείξω που έγκειται η διαφορά μας (ας πούμε η διαφορά μεταξύ του «γερασμένου» και του «γεροντίστικου») θα σε παραπέμψω σε τρία ακόμη sites: Το http://plato.stanford.edu/entries/altruism-biological/, http://www.humantruth.info/altruism.html και http://www.evolutionaryethics.com/science.htm. Και θα σου τονίσω (ίσως λόγω της ενασχόλησής μου με τη βιολογική άποψη της ζωής και την αντίστοιχη εκπαίδευση αλλά και παιδεία που απέκτησα στο διάστημα που ασχολούμαι με τη φυσιολογία) πως, αντίθετα με τα όσα ελπίζεις, θέλω να πιστεύω πως όσοι αγαπώ και στους οποίους προσφέρω ανιδιοτελώς (;) - οικογένεια, φίλοι, οι φοιτητές μου - με παίρνουν τοις μετρητοίς! Αλλοιώς θα έπρεπε να εγκαταλείψω το επάγγελμά μου.

Και θα ήθελα να κλείσω με τα όσα λες περί καταναλωτισμού και Golden Boys. Κατ’αρχήν με παρεξηγείς: Δεν σε παρότρυνα να βγείς στη σύνταξη! Μακρυά από μένα κάτι τέτοιο, που κοιτάζω πως θα παραμείνω στη δουλειά μου για όσο χρόνο μπορώ να προσφέρω! Αντίθετα σε παρότρυνα και σε παροτρύνω να πιέσεις εμάς, τις παλαιότερες γενιές, να βγούμε στη σύνταξη (έστω και με μειωμένες απολαβές) - γιατί τα επακόλουθα αυτής της κρίσης θα τα ζήσει πρωταρχικά η γενιά σου και επομένως εσείς πρέπει να πάρετε, ΑΜΕΣΑ, το τιμόνι στα χέρια σας. Και αυτό αγνοώντας ακόμη και το κοινωνικό και ανθρώπινο κόστος - γιατί είστε καλύτεροι από όλους εμάς που θα αντικαταστήσετε. Τώρα αν, όταν βρεθείς (μεταφορικά, αλλά ελπίζω και ουσιαστικά) με το τιμόνι στα χέρια, επιμένεις να εφαρμόσεις τα όσα λές περί καταναλωτικών κοινωνιών κλπ, «με γεια σου και χαρά σου». Εσύ, κατά κύριο λόγο και οπωσδήποτε για περισσότερο χρόνο, θα «λουστείς» τις συνέπειες των επιλογών σου. Και τα λέω όλα αυτά γιατί (ο δεύτερος λόγος που σχολιάζω τα όσα γράφεις περί καταναλωτισμού κλπ) αν κοιτάξεις ιστορικά «πίσω σου» θα δείς πως όλος ο πολιτισμός και η πνευματική μας ανάπτυξη ήταν και είναι μία τεράστια σπατάλη πόρων, αίματος και δακρύων: Για να χτιστεί ο Παρθενώνας χρειάστηκε να «ξεζουμιστεί» η Αθηναϊκή Συμμαχία, για να χτιστεί η Περσέπολις χρειάστηκε να προηγηθούν εκατοντάδες χρόνια δημιουργίας της Περσικής Αυτοκρατορίας κλπ, για να μείνω στα πολύ παλιά χρόνια. Όμως, το αποτέλεσμα αυτής της σπατάλης, δηλαδή ο πολιτισμός και η πνευματική μας ανάπτυξη, είναι το μόνο που έχουμε να δείξουμε το οποίο μας χαρακτηρίζει ως «ανθρώπους». Επομένως, μην είσαι τόσο σίγουρος πως ο καταναλωτισμός είναι ένα φαινόμενο των καιρών μας που μπορούμε να διορθώσουμε. Ίσως να μη «γίνεται και καλύτερα».

Σε ευχαριστώ, για την ευκαιρία που μου έδωσες (και ελπίζω πως θα συνεχίσεις να μου δίνεις) να ανταλλάξουμε απόψεις και σε διαβεβαιώνω ότι θα καταβάλλω κάθε προσπάθεια να συζητήσω μαζί σου όποτε το θεωρήσεις ότι πρέπει να γίνει, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υποχρεωτικά θα διαφωνώ μαζί σου,

Με ιδιαίτερη εκτίμηση

Γιώργος Ανωγειανάκις
Καθηγητής Ιατρικής Σχολής
ΑΠΘ

Δεν υπάρχουν σχόλια: