Η ανάρτηση υπό τον τίτλο τόπο στους νέους νο3 δημοσιεύθηκε στην ελευθεροτυπία στις 16.12.08, μάζί με άρθρο του καθηγητή Νομικής Αντώνη Μανιτάκη. Σε απάντηση ήλθε η παρακάτω δημοσίευση από τον καθηγητή Ιατρικής Γιώργο Ανωγειανάκι. Τον ευχαριστώ για την απάντηση και επιφυλάσσομαι να απαντήσω άμεσα στο μέλλον.
Ελεύθερο Βήμα
«Πιστέψτε πρώτ' απ' όλα στον εαυτό σας..»
Απάντηση στην επιστολή ενός ανώνυμου φοιτητή
Αγαπητέ Διονύση,
Είμαι πανεπιστημιακός, 60 χρόνων που έζησε τα καλύτερα χρόνια της ζωής του στην Αμερική του '60 και του '70. Πήγα εκεί όταν άρχιζε η εποχή των παιδιών των λουλουδιών και γύρισα στην Ελλάδα αφού είχε «ριζώσει» πια η δημοκρατία στον «τόπο» της. Θα ήθελα να απαντήσω σε μερικά θέματα που έθεσε ο γεροντίστικος λόγος σου, πιστεύοντας ότι ο αντίλογος αυτός θα τύχει της ίδιας εκδοτικής εύνοιας με το γράμμα σου, όπως αυτό μεταγράφηκε από τον Αντώνη Μανιτάκη.
Καημένε Διονύση, διατείνεσαι πως η κοινωνία και το πολιτικό μας σύστημα ξέπεσαν στη σημερινή τους κατάντια, στα «διαπλεκόμενα συμφέροντα, στη διάλυση του δημόσιου τομέα, στο πλιάτσικο των κερδοσκόπων και στην κρατική διαφθορά», αφού εγκατέλειψαν τον (αριστερό;) παράδεισο όπου βασίλευαν οι έννοιες της «κοινότητας και αλληλεγγύης»! Και πως ο όφις ο πονηρός δεν μπορεί να είναι άλλος από τον «καταναλωτικό λήθαργο» που μας έχει καταλάβει!
Ομως, Διονύση, πάντα στην ιστορία έτσι είχαν, έτσι έχουν και έτσι θα μένουν τα πράγματα: Η έννοια της βίας είναι σύμφυτη με την έννοια του κράτους. Γιατί η μόνη λογικοφανής αιτία για την ύπαρξη των κοινωνιών είναι το ότι κανένας δεν μπορεί να μένει ξύπνιος 24 ώρες το 24ωρο -άρα πάντα πρέπει να «τα βρίσκει» με κάποιον που θα «κρατάει τσίλιες» όσο αυτός κοιμάται!
Λυπάμαι Διονύση, αλλά δεν πείθομαι ότι τα λόγια σου, όπως μεταγράφηκαν, είναι αυθεντικά. Γιατί δεν πιστεύω ότι η νέα γενιά μπορεί να είναι ποτέ «τραγική φιγούρα» μόνο και μόνο γιατί ταυτίζει το νόημα της ζωής με «την καριέρα» και με το «να περνάμε καλά» αλλά και γιατί επιμένει πως «κινητά και αυτοκίνητα» αποτελούν το διαβατήριο για την κοινωνική ένταξη. Ετσι ήταν πάντοτε οι νέοι και έτσι πρέπει να είναι: να κάνουν μεγάλα, υλιστικά όνειρα για τη ζωή τους και να καταναλώνουν, επιζητώντας την καλοπέρασή τους! Δεν ξέρω τι είδους απωθημένα έχουν από τη ζωή τους όσοι μεταγράφουν τα λόγια σου -προφανώς γιατί δεν τα θέλουν να ακουστούν όπως εσύ τα λες με τους φίλους σου- αλλά, αν με ρωτήσεις, τα περί «κοινότητας και αλληλεγγύης» είναι μπούρδες. Ρώτησε πρώτα τους μεταγραφείς και διερμηνείς σου σχετικά με το «πόσους έριξαν» στη ζωή τους για να φτάσουν εκεί που είναι και τότε «θα σε λέω». Γιατί αν έστω και ένας από αυτούς έφτασε, εκεί που έφτασε στη ζωή του, τίμια, τότε τόσο η κοινωνία μας όσο και το πολιτικό μας σύστημα δουλεύουν και όλα τα υπόλοιπα είναι ανοησίες. Αν ισχύει αυτό που λες, ότι δηλαδή είναι «πολλαπλάσιος ο κόσμος που φοβήθηκε ή αρνήθηκε να κατεβεί στον δρόμο», άλλο τόσο ισχύει πως είναι πολύ περισσότεροι (από τον ένα που θα ισχυριστεί ότι ήταν απόλυτα τίμιος), αυτοί που στη ζωή τους έφτασαν, με τίμια μέσα, εκεί που βρίσκονται σήμερα.
Και κάτι άλλο ρε Διονύση. Τι σε έπιασε με τους μετανάστες συνομήλικούς σου που σωστά θεωρούν τα «κινητά και αυτοκίνητα» ως το διαβατήριό τους για την κοινωνική ένταξη; Και πώς θέλεις να «ανέβουν» κοινωνικά χωρίς μερικοί από αυτούς να πεθάνουν «στα σύνορα, στα γιαπιά ή στα αστυνομικά τμήματα». Για ρώτα και μερικούς δικούς μας που έχουν πάει μετανάστες-εργάτες να σου πουν τι σημαίνει ξενιτιά! Και μην απορήσεις όταν σου πουν ότι πάντα έτσι γίνεται με την πρώτη γενιά των μεταναστών. Αυτοί την πληρώνουν ώστε η δεύτερη αλλά, κυρίως, η τρίτη γενιά να ενσωματωθεί.
Διονύση. Μην αφήνεις κανένα να σε πείσει πως η πολιτικοποίηση είναι λύση. Η λύση είναι μόνο μία: να πιστέψεις στον εαυτό σου και να ψηφίζεις πάντα πρόσωπα και όχι κόμματα. Και πάνω απ' όλα να μην εμπιστεύεστε κανέναν που η ηλικία του ξεπερνάει τα 35. Ιδίως όταν δεν αφήνουν τα λόγια σου να ακουστούν ελεύθερα αλλά επιμένουν να τα μεταγράφουν ή και να μεταφράζουν. Και αν θες τη γνώμη μου (έστω και αν είμαι πάνω από 35) πρέπει να πολεμήσεις, πάντα εγωιστικά σκεπτόμενος, για λίγα, στοχευμένα μέτρα: Για να εξισωθούν τα όρια συνταξιοδότησης μεταξύ ανδρών και γυναικών προς τα κάτω. Για να συνταξιοδοτηθούν άμεσα όσοι είναι να συνταξιοδοτηθούν ύστερα από αυτό, έστω και αν οι συντάξεις τους είναι συντάξεις πείνας. Για να καταργηθούν οι κάθε είδους επετηρίδες και οι προαγωγές με βάση τη δήθεν εμπειρία. Και για να καταλάβουν οι νέοι τις θέσεις που θα αδειάσουν με βάση τα προσόντα τους και μόνο.
Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος σου και με μόνο γνώμονα αυτόν πρέπει να ψηφίσεις, πρόσωπα κάτω των 35 ετών και όχι κόμματα, στις ερχόμενες εκλογές. Αλλιώς, θα συμβεί αυτό που με τα μάτια μου είδα να συμβαίνει πριν από 40 σχεδόν χρόνια. Ο δικός μου Αλέξης ονομαζόταν James Rector. Σκοτώθηκε στο Berkeley, πυροβολημένος απευθείας από καραμπίνα με «γουρουνόσκαγια» τη «Μαύρη Πέμπτη» 15 Μαΐου 1969. Την ίδια μέρα έγιναν πάνω από 200 συλλήψεις και δεκάδες φοιτητές μπήκαν στο νοσοκομείο για νοσηλεία από τραύματα που τους προξένησε η αστυνομία... Ομως, τρία χρόνια αργότερα, όταν δίδασκα ως Teaching Assistant στο Univesity of Southern California, παρατήρησα ότι οι φοιτητές μου ήταν πολύ πιο συντηρητικοί απ' ό,τι ήμασταν εμείς... τους «κουκουλοφόρους» του Berkeley είχαν αρχίσει να τους διαδέχονται οι «συμμορίες της γειτονιάς», την αποστασιοποίηση από τους γονείς είχε διαδεχτεί μία συνειδητοποίηση πως «οι γονείς είχαν δίκιο»! Ετσι, τις προοδευτικές ελπίδες που είχαν ανατείλει με την εκλογή του προέδρου Kennedy το 1960, τις διαδέχτηκαν 28 χρόνια άκρως συντηρητικής διακυβέρνησης τα τελευταία 40 χρόνια.
Γιώργος Ανωγειανάκις καθηγητής Ιατρικής ΑΠΘ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 29/12/2008
Copyright © 2008 Χ. Κ. Τεγόπουλος Εκδόσεις Α.Ε.
http://www.enet.gr/online/online_hprint?q=%E4%E9%EF%ED%F5%F3%E7&a=&id=24966380
2 σχόλια:
Καημένε Διονύση, ηνοίχθησαν σου οι οφθαλμοί ελπίζω! Τι άγιος άνθρωπος, βρήκε το χρόνο να συνετίσει ένα σχολιαρόπαιδο - αν και τέτοιες μέρες εσύ λογικά υπερκαταναλώνεις "επιζητώντας την καλοπέρασή σου και κάνεις μεγάλα, υλιστικά όνειρα" για το 2009, όπως οφείλει κάθε νέος ώστε να δει άσπρη μέρα ο τόπος, οπότε δεν ξέρω αν θα βρεις χρόνο να δεις το φως.
Ποια "κοινότητα και αλληλεγγύη" ρε Νιόνιο, που τα ξέθαψες αυτά (mon dieu, τι γεροντίστικες μπούρδες!) και πώς έφτασες να τις θεωρήσεις αναγκαίες αξίες ώστε να αναδυθούμε από την καταναλωτική υπό-επιβίωση..;
Η λύση είναι μία: να διαλύσουμε το κράτος, το σύμφυτο με κάθε μορφή βίας. [λογικό συμπέρασμα 1] (Εδώ βγάζει προς στιγμήν την πρόβια του γέροντα σοφού και επιτρέπει μια ματιά στις ιδεολογικές αφετηρίες του υποκειμένου του λόγου...) Και ιδού ακλόνητα επιχειρήματα επί της ορθότητος της λύσεως: ο Μανιτάκης δεν έφτασε τίμια εκεί που έφτασε. ΟΥΑΟΥ. Ο τύπος έχει δίκιο, το λογικό συμπέρασμα 1 (που βρίσκεται σε απόλυτη συνάρτηση με αυτή την πληροφορία) είναι σωστό!
Νιόνιο! "Μην αφήνεις κανένα να σε πείσει πως η πολιτικοποίηση είναι λύση." Γιατί η λύση, όπως υπομονετικά (και πατερναλιστικά) αναλύεται στις δύο επόμενες παραγράφους, δεν είναι η πολιτικοποίηση (τς τς...), αλλά Η ΨΗΦΟΣ. yes!!.. "Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος σου και με μόνο γνώμονα αυτόν πρέπει να ψηφίσεις, πρόσωπα κάτω των 35 ετών και όχι κόμματα, στις ερχόμενες εκλογές." (quiz: Φωτογραφίζει; Αν όχι, τι κάνει..;)
Και το κείμενο κλείνει με την επίκληση στην αυθεντία του συγγραφέα...έτσι για να μην ξεχνάμε το στημένο, χυδαίο, καταχρασθέν όσο δεν παίρνει δίπολο του "έμπειρου, πολιτικοποιημένου, καθηγητή (έχει διδάξει και έξω! άρα έχει δίκιο._) , μεγαλύτερου" vs. νεαρού (με γεροντίστικο όμως λόγο), δίχως πείρα, που θα "μάθει"...
*Η ποιότητα των "επιχειρημάτων", που αντανακλάται στον τρόπο εκφοράς τους, η χυδαία διάρθρωση τους, το πατερναλιστικό ύφος, τα εμφανώς αυθαίρετα συμπεράσματα του συγγραφέως περί αλλοίωσης των λεγόμενών σου, η αγωνία του να βγάλει συμπεράσματα τραβηγμένα από τα μαλλιά και να την πει στον Μανιτάκη, και ιδίως η αδυναμία του να απαντήσει σοβαρά στα όσα έθεσες πιστεύω δικαιολογούν και τον εκνευρισμό και το ύφος μου... Αν ο πιο σοβαρός αντίλογος είναι ατάκες όπως αυτές του Ανωγειανάκι, τότε ουαί κι αλίμονό τους...
ΥΓ. Μα ειλικρινά, ΠΟΥ τον πέτυχες..; :) περίμενα κι εγώ να δω μια σοβαρή απάντηση που να θέτει ζόρικα ερωτήματα... ανεκδιήγητος...
Εγω θα ηθελα να σταθω στο γεγονος οτι αυτος ο "σοφος" (πλην χυδαιος) γερων ελαβε τον κοπο να απαντησει στο αρθρο σου.
Και επειτα στο οτι αυτη η απαντηση του ετυχε αμεσης δημοσιευσης.
Φαινεται οτι κατι χτυπαμε νιονιο, κατι χτυπαμε που τους ποναει.
Και ειναι λογικο.
Ποσο ακομα μπορει ο κοσμος να τρωει αυτα τα φουμαρα περι υλικων ονειρικων υπερπαραγωγων, καλοπερασης με καθε κοστος, και παραιτησης?
Το λαμπερο οικοδομημα της υπερκαταναλωτικης ευημεριας που εχουνε στησει καταρρεει μερα με τη μερα και αρχιζει να βρωμαει...
Και αυτο το βλεπουν ολοι.
Οποιος το περιγραψει και μπορεσει να αποκρυσταλλωσει αυτην την πραγματικοτητα γινεται αυτοματα στα ματια των ιδεολογικων νταβατζηδων αυτου του τερατος (οπως φανηκε και απο την απαντηση του γεροντα) πρωτα σικε, στημμενος δηλαδη, και μετα αφελης ονειροπολος, αλλα παντα επικινδυνος και παντα χρηζων δημοσιας απαντησεως...:)
Δημοσίευση σχολίου